ŠKOLSKÝ PODPORNÝ TÍM

Školský podporný tím buduje inkluzívnu klímu a kultúru na škole, zabezpečuje tak rovný prístup k vzdelávaniu pre všetkých žiakov, primeraný rozvoj ich schopností, vedomostí a zručností.

Škola disponuje v súlade s § 130 školského zákona a § 21 a 24n. zákona 138/2019 o pedagogických a odborných zamestnancoch školským podporným tímom, ktorý je zložený z  pedagogických zamestnancov. Členovia tímu úzko spolupracujú s triednymi učiteľmi, pedagógmi, rodičmi, ako aj s externými členmi poradenského zariadenia CPP (Centrum poradenstva a prevencie) kpt. Nálepku 1057/18, Trebišov.

 


Školský psychológ


   ​​​​​Mgr. Jana Kovaľová

    • Pre koho je školský psychológ?

Je k dispozícii žiakom, rodičom, učiteľom a každému, kto ho potrebuje v čase  od 7:30 do 14:00, v pondelok a v stredu.

    • Kto je to psychológ?

Psychológ je partnerom v spolupráci medzi učiteľmi, žiakmi a ich rodičmi....je poslucháčom....je konzultantom....je poradcom....je človekom s časom vyhradeným pre Teba.

 

Potrebuješ s niečím poradiť?

    • Máš pocit, že máš ťažké  obdobie a sám to nezvládneš?
    • Potrebuješ sa s niečím zdôveriť?
    • Nemáš náladu a nič Ťa nebaví?
    • Máš problémy v rodine?
    • Máš problémy s učením a trápia Ťa zlé známky?
    • Necítiš sa v triede dobre?
    • Ubližuje Ti niekto?
    • Trápi Ťa niečo iné?

Psychológ je človekom, ktorému môžeš dôverovať a so všetkým sa zdôveriť.

Školský psychológ poskytuje:

  • psychologickú, výchovnú, poradenskú a preventívnu starostlivosť žiakom, ich zákonným zástupcom a učiteľom najmä v oblasti optimalizácie ich osobnostného, vzdelávacieho a profesijného vývinu, starostlivosti o rozvoj nadania, eliminovanie porúch psychického vývinu a porúch správania,
  • vykonáva orientačnú psychologickú diagnostiku individuálneho, skupinového alebo hromadného psychologického poradenstva, psychoterapie a prevencie vo vzťahu k žiakom,
  • pripravuje podklady pre odborných zamestnancov poradenských zariadení,
  • vykonáva aj odborné činnosti psychologického poradenstva v oblasti rodinných, partnerských a ďalších sociálnych vzťahov.

 


Školský špeciálny pedagóg


Mgr. Lea Maťašová

Mgr. Slavomíra Rudová

  • Školská špeciálna pedagogička je jednou z členov školského podporného tímu našej školy. Je osobou, ktorá zabezpečuje inkluzívne prostredie, je konzultantkou a poradkyňou pedagógov, pedagogických asistentov, ale i zákonných zástupcov. Podieľa sa na výchovno-vzdelávacom procese žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a na vytváraní individuálneho vzdelávacieho programu žiakov so ŠVVP. Zabezpečuje individuálne špeciálno-pedagogické a preventívne služby, na ktoré žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami prichádzajú po dohode. Počas špeciálno-pedagogickej intervencie sa venuje tej funkcii, ktorá je oslabená a problémová. Pri intervencii pracuje s pracovnými listami, kompenzačnými pomôckami, využíva odbornú literatúru, edukačné hry a špeciálne aktivity. Dôležitou súčasťou je aj samotný rozhovor so žiakom, prostredníctvom ktorého rozširuje vzťah medzi učiteľom a žiakom, dôveru a motiváciu k učeniu tým, že sa snaží eliminovať jeho bariéry.
  • Školská špeciálna pedagogička spolupracuje aj s odbornými zamestnancami poradenských zariadení, s lekármi a podobne. Nezabúdame aj na zákonných zástupcov, pre ktorých je tu najmä ako metodický poradca.

Čo je náplňou práce školského špeciálneho pedagóga?

Hlavnou náplňou práce školského špeciálneho pedagóga na našej škole je priama individuálna práca so žiakmi, individuálna, pomoc žiakovi na vyučovacej hodine, ktorým boli diagnostikované špecifické vývinové poruchy učenia a priama práca so žiakmi, ktorí majú z rôznych dôvodov problémy v učení.

  • odporučenie rodičom diagnostikovať a  rediagnostikovať žiakov (podľa potreby a daných predpisov)
  • riešenie problémov žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • v prípade potreby zabezpečenie pomôcky deťom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (tabuľky a pod.)
  • náčuvy na vyučovaní s cieľom bližšie spoznať triedu, jednotlivých žiakov, pozorovať ich prácu na vyučovacej hodine
  • depistáž 
  • budovanie špeciálnopedagogickej knižnice a príprava a zhromažďovanie materiálov pre prácu  s deťmi (pracovné listy, cvičenia a pod.).
  • účasť na zápise nových prvákov
  • konzultácia a spolupráca s rodičmi
  • spolupráca s učiteľmi, usmerňovanie ich práce so začlenenými žiakmi
  • zakladanie, vedenie, triedenie a aktuálizácia dokumentácie k jednotlivým žiakom so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami

 

Školský špeciálny pedagóg pracuje so žiakmi individuálne - na hodine u školského špeciálneho pedagóga je vždy len jeden žiak. Individuálna špeciálno-pedagogická reedukácia je zameraná na zmiernenie negatívneho vplyvu poruchy alebo postihnutia na vzdelávacie výsledky. Reedukačné hodiny u každého žiaka sú prispôsobené výsledkom psychologickej a špeciálnopedagogickej diagnostiky, to znamená, že sú zamerané na tie oblasti, v ktorých majú títo žiaci deficity: techniku čítania, porozumenie čítanému textu, postrehovanie, rozvoj sluchového a zrakového vnímania, pravoľavej a priestorovej orientácie, rozvoj slovnej zásoby a jazykového citu, rozvoj jemnej motoriky a grafomotoriky, rozvoj predčíselných a číselných predstáv, základných matematických operácií a pod.

 


Výchovný poradca


Mgr. Mária Banická

Výchovné poradenstvo sa poskytuje deťom, zákonným zástupcom a zamestnancom škôl v školách a v školských zariadeniach prostredníctvom činnosti výchovných poradcov.

Úlohou výchovného poradenstva je vykonávanie poradenstva pri riešení osobnostných, vzdelávacích, profesionálnych a sociálnych potrieb detí a kariérového poradenstva.

Výchovný poradca v prípade potreby sprostredkuje deťom a ich zákonným zástupcom pedagogické, psychologické, sociálne, psychoterapeutické, reedukačné a iné služby, ktoré koordinuje v spolupráci s triednymi učiteľmi. Úzko spolupracuje so školským psychológom, školským špeciálnym pedagógom a odbornými zamestnancami poradenských zariadení.

 

  • Plní úlohy školského poradenstva v otázkach výchovy, vzdelávania a profesionálnej orientácie detí, ako aj v oblasti prevencie problémového a delikventného vývinu detí.
  • V spolupráci so špeciálnym pedagógom zabezpečuje vyšetrenie u kontaktného psychológa a špeciálneho pedagóga.
  • Venuje pozornosť žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia, nadaným a talentovaným žiakom.
  • Poskytuje konzultácie žiakom a ich zákonným zástupcom pri riešení výchovných a vzdelávacích problémov, informuje ich o otázkach štúdia na SŠ a pri voľbe povolania.
  • Informuje rodičov o prijímacom konaní.
  • Pripravuje a realizuje vstupné doklady a prihlášky žiakov na stredné školy.
  • Spolupracuje s centrom pedagogicko-psychologického poradenstva, vedením školy a v prípade potreby so strednými školami.

 

Problémy, s ktorými sa môžete obrátiť na výchovnú a kariérovú poradkyňu:

  • výber strednej školy
  •  informácie o stredných školách a prijímacom konaní na stredné školy
  • zlý prospech v učebných predmetoch alebo v niektorom z nich
  •  problémy dieťaťa so správaním v škole alebo mimo školy
  •  iné problémy výchovného charakteru

 


Kariérový poradca


Mgr. Antónia Greškovičová

Cieľom kariérového poradenstva je zosúladiť kariérový vývin žiaka s jeho individuálnymi predpokladmi, záujmami a potrebami trhu práce. Kariérový poradca vykonáva činnosti v oblasti prípravy žiakov na ich vstup na trh práce. Úzko spolupracuje so zákonnými zástupcami, výchovným poradcom a odbornými zamestnancami poradenských zariadení pri profesijnej orientácii žiakov.

ÚLOHY A POSLANIE KARIÉROVÉHO PORADCU:

  • plní úlohy školského poradenstva v otázkach výchovy, vzdelávania a profesijnej orientácie detí,
  • sprostredkúva prepojenie školy s odbornými zariadeniami, ktoré sa zaoberajú starostlivosťou  o deti,
  • vykonáva činnosti v oblasti prípravy žiakov na ich vstup na trh práce,
  • poskytuje metodickú a informačnú pomoc pedagogickým pracovníkom školy, žiakom a ich zákonným zástupcom v otázkach štúdia na stredných školách.

 


Rámcový popis činností a úloh odborníkov v ŠPT (pôsobiacich aj ako OZ danej školy)


Školský špeciálny pedagóg – vykonáva diagnostickú činnosť (okrem diagnostickej činnosti na účel zaradenia dieťaťa/žiaka do triedy pre deti/žiakov so ŠVVP a na účel vypracovania správy z odborného vyšetrenia). Poskytuje odbornú pomoc a špeciálnopedagogické poradenstvo deťom/žiakom a ich zákonným zástupcom v rámci špeciálnopedagogickej intervencie. Poskytuje metodickú podporu PZ/OZ príslušnej školy. Poskytuje súčinnosť zariadeniu poradenstva a prevencie a podieľa sa na tvorbe individuálneho učebného plánu. Vykonáva priamu výchovno-vzdelávaciu činnosť. Podporuje spoluprácu PZ a OZ so zákonnými zástupcami a ďalšími odborníkmi.

Výchovný a kariérový poradca – v prípade potreby sprostredkuje deťom/žiakom a ich zákonným zástupcom pedagogické, psychologické, sociálne, psychoterapeutické, reedukačné a iné služby, ktoré koordinuje v spolupráci s triednymi učiteľmi. Pomáha PZ, ostatným členom ŠPT a zákonným zástupcom detí/žiakov pri riešení výchovných ťažkostí. Výchovný poradca plní úlohy výchovného poradenstva v osobnostnom, vzdelávacom a profesijnom rozvoji žiaka. Svoju kariérovú pozíciu vykonáva ako súčasť svojej pedagogickej činnosti. Ako kariérový poradca tiež získava, spracúva, zabezpečuje a koordinuje informácie týkajúce sa KVaKP (napr. o možnostiach štúdia, zamestnanosti, trendoch na trhu práce, požadovaných zručnostiach a pod.).

Pedagogický asistent – je priamym nástrojom vyrovnávania rozdielov v triede, kde podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa a v spolupráci s členmi ŠPT vytvára rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáha dieťaťu/žiakovi alebo skupine detí/žiakov pri prekonávaní rôznorodých bariér. Je podporou pre všetky deti/žiakov, ktorí to v danom momente vyžadujú. Pomáha porozumieť a individualizovať ciele a spolupracovať pri diferencovaní úloh a edukačného materiálu s ohľadom na potreby každého dieťaťa/žiaka v triede.

 

Hlavné úlohy ŠPT:

1. Koordinovať rozvoj inkluzívneho vzdelávania.

2. Poskytovať metodickú podporu pedagogickým zamestnancom školy. Sledovať klímu v pedagogickom kolektíve.

3. Organizovať a zabezpečovať v spolupráci s pedagogickými zamestnancami preventívne programy a depistáže v rámci pôsobnosti školy. V záujme podpory duševného zdravia iniciovať a spolupodieľať sa na realizácii podporných aktivít rozmanitého charakteru.

 4. Vykonávať orientačnú individuálnu diagnostiku žiakov v rámci odborných profesií zastúpených v ŠPT, v závislosti od individuálnych ťažkostí a špecifických potrieb jednotlivcov. Vykonávať diagnostiku klímy v školských triedach a spolupracovať s pedagogickými zamestnancami na jej optimalizácii.

5. Poskytovať súčinnosť zariadeniam poradenstva a prevencie, s ktorými škola spolupracuje, a ďalším externým subjektom (sociálna kuratela, pedopsychiater, neurológ, klinický logopéd, terapeut a pod.) pri podpore žiakov a ich zákonných zástupcov v oblasti výchovy a vzdelávania. Pripravovať podklady na vyšetrenie žiakov.

6. Poskytovať odbornú starostlivosť (poradenstvo, individuálne a skupinové intervencie) nielen žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktorí školu navštevujú (žiakom s rôznymi formami zdravotného znevýhodnenia, žiakom s nadaním, žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia), ale aj všetkým žiakom školy so zreteľom na ich individuálne výchovno-vzdelávacie potreby a limity. Spolupodieľať sa na vytváraní a aktualizácii individuálnych vzdelávacích programov žiakov.

7. Poskytovať poradenstvo a metodickú podporu v oblasti výchovy a vzdelávania zákonným zástupcom a rodinám.

8. Spolupodieľať sa na vytváraní a aktualizácii školského vzdelávacieho programu, školského poriadku a ich aplikácii v praxi.

9. Zúčastňovať sa na zápise detí do prvých ročníkov ZŠ. Monitorovať stav adaptácie žiakov na školské prostredie (1., 5. ročníky základnej školy) a nových žiakov školy. Prostredníctvom intervenčných programov podporovať primeranú adaptáciu týchto žiakov na prostredie školy, resp. zmeny vo vyučovacom procese žiakov súvisiace s prechodom na II. stupeň ZŠ.

10. V záujme odborného rastu a skvalitnenia podporných služieb sa zúčastňovať na odborných podujatiach (tematicky zamerané stretnutia PZ/OZ zastúpených v ŠPT, odborné semináre, školenia, výcviky, kurzy, workshopy a pod.). Dopĺňať a aktualizovať odborné vedomosti v kontexte aktuálnych vedeckých trendov a aplikovať ich vo svojej činnosti.

11. Vytvárať spisovú dokumentáciu žiakov v starostlivosti členov ŠPT.

12. Pravidelne sa zúčastňovať na zasadnutiach pedagogickej rady školy s cieľom informovať o realizovaných podporných aktivitách ŠPT.

 

Časový harmonogram práce 1. polrok školského roka:

 Jednorazové aktivity školského podporného tímu:

• Uskutočniť úvodné stretnutie členov ŠPT.

• Zúčastniť sa na zasadnutí pedagogickej rady.

• Vypracovať plán práce ŠPT na školský rok 2024/2025.

• Vypracovať zoznam žiakov vyžadujúcich špecifickú starostlivosť podporného tímu, prípadne cielenú intervenciu.

• Informovať pedagogických zamestnancov o témach preventívnych aktivít. Pravidelné činnosti školského podporného tímu:

• Zmapovať sociálnu klímu v triednych kolektívoch – viesť rozhovory s triednymi učiteľmi s cieľom zmapovať sociálnu klímu v triede, potreby žiakov a špecifiká triedy.

 • Plánovať preventívne a intervenčné programy vychádzajúc z diagnostiky sociálnej klímy.

• Zmapovať situáciu v rámci školy v oblasti prevencie šikanovania, beseda vo všetkých ročníkoch na tému šikanovanie a dotazník pre žiakov zameraný na zmapovanie výskytu šikanovania v škole.

 • Zabezpečiť konzultačnú a poradenskú činnosť pre pedagógov, zákonných zástupcov, žiakov.

 • Individuálna a skupinová práca so žiakmi s podpornými opatreniami.

• Poskytovať podporu a metodické vedenie pre pedagogických a odborných zamestnancov školy, vychádzajúc z ich aktuálnych potrieb.

• Uskutočňovať pravidelné porady ŠPT, 1x za mesiac (koordinácia postupov, kontrola plnenia úloh, plánovanie termínov, postupov pri aktivitách ŠPT).

• Pomoc žiakom so ŠVVP vo vyučovacom procese prostredníctvom asistentov učiteľa.

• Zmapovať situáciu v rámci školy v oblasti problémového správania, beseda vo všetkých ročníkoch na tému problémové správanie ako sú poruchy správania, agresia, násilie, šikanovanie a kyberšikanovanie, týranie, neznášanlivosť a diskriminácia niektorých skupín, užívanie drog, vrátane alkoholu a fajčenia, poruchy príjmu potravy a delikventné správanie a páchanie trestnej činnosti

2. polrok školského roka:

Jednorazové aktivity školského podporného tímu:

• Zúčastniť sa na pedagogickej rade školy.

 • Zabezpečiť poradenstvo pre rodičov budúcich prvákov na Zápise do 1. ročníka.

 • Zabezpečiť kariérové poradenstvo pre žiakov 9. ročníka.

• Administrovať Testovanie 9 pri žiakoch so ŠVVP.

Pravidelné činnosti školského podporného tímu:

 • Koordinovať preventívne aktivity.

• Zmapovať sociálnu klímu v triednych kolektívoch – viesť rozhovory s triednymi učiteľmi s cieľom zmapovať sociálnu klímu v triede, potreby žiakov a špecifiká triedy.

• Plánovať preventívne a intervenčné programy vychádzajúc z diagnostiky sociálnej klímy.

• Individuálna a skupinová práca so žiakmi s podpornými opatreniami.

• Zabezpečiť konzultačnú a poradenskú činnosť pre pedagógov, zákonných zástupcov, žiakov.

• Poskytovať podporu a metodické vedenie pre pedagogických a odborných zamestnancov školy, vychádzajúc z ich aktuálnych potrieb.

• Uskutočňovať pravidelné porady ŠPT, 1x za mesiac (koordinácia postupov, kontrola plnenia úloh, plánovanie termínov, postupov pri aktivitách ŠPT).

• Pomoc žiakom so ŠVVP vo vyučovacom procese prostredníctvom asistentov učiteľa.

 

Záver školského roka:

 • Zhodnotiť činnosť ŠPT v uplynulom školskom roku.

• Vypracovať hodnotenie žiakov s podpornými opatreniami

• Doplniť a skompletizovať dokumentáciu žiakov v starostlivosti ŠPT. Uvedený plán práce má odporúčací charakter, ŠPT ho môže prispôsobiť aktuálnym podmienkam a potrebám školy, v ktorej pôsobí (aktualizovať, meniť a dopĺňať o ponúkané, resp. žiadané aktivity).

 

 

Podporné opatrenia

Od šk. roka 2024/2025 členovia šk. podporného tímu spolu s PZ poskytujú aj podporné opatrenia, ktoré vyplývajú z ,,Katalógu podporných opatrení“

https://podporneopatrenia.minedu.sk/data/att/27385.pdf

 

Podporné opatrenie = je podrobne popísaný súbor opatrení, ktoré buď škola sama alebo v súčinnosti s poradenským zariadením poskytuje na podporu detí v akomkoľvek riziku vrátane sociálneho, zdravotného alebo iného znevýhodnenia, príp. nadania.

Proces získania podporného opatrenia:

KROK 1: Žiadosť o Vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia

 KROK 2: Vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia

KROK 3: Žiadosť o poskytnutie podporného opatrenia

KROK 4: Vyjadrenie riaditeľa školy o poskytnutí podporného opatrenia

Uvedený plán práce má odporúčací charakter, ŠPT ho môže prispôsobiť aktuálnym podmienkam a potrebám školy, v ktorej pôsobí.